In Nederland worden de termen ‘middelbaar onderwijs’ en ‘voortgezet onderwijs’ vaak gebruikt als het gaat om het onderwijs dat volgt […]
Er bestaan diverse benaderingen om leerlingen met dyscalculie te ondersteunen op school. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gebruikmaken van een rekenmachine. De specifieke mogelijkheden variëren afhankelijk van het soort onderwijs dat jouw kind volgt.
Dyscalculie is een aandoening die problemen veroorzaakt bij rekenen en getallen. Leerlingen met dyscalculie ondervinden moeilijkheden bij rekenen en wiskunde. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld moeite hebben met klokkijken of het hanteren van geld. Als scholen dyscalculie niet tijdig identificeren, kan dit leiden tot een verkeerde inschatting van de capaciteiten van de leerling.
Scholen hanteren richtlijnen om dyscalculie tijdig te kunnen herkennen. Je kunt de richtlijnen voor het basis- en voortgezet onderwijs raadplegen.
In het zorgplan van elke basisschool staat beschreven welke ondersteuning leerlingen met dyscalculie ontvangen.
In het voortgezet onderwijs zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar voor leerlingen met dyscalculie. Het protocol dyscalculie helpt scholen bij het bieden van ondersteuning aan leerlingen. Tijdens de centrale examens kunnen leerlingen met dyscalculie een verlenging van maximaal 30 minuten krijgen. Bij alle centrale examens mogen deze leerlingen een rekenmachine gebruiken. Andere hulpmiddelen, zoals formulekaarten of rekentabellen, zijn niet toegestaan zonder toestemming van de school.
In Nederland worden de termen ‘middelbaar onderwijs’ en ‘voortgezet onderwijs’ vaak gebruikt als het gaat om het onderwijs dat volgt […]
De keuze voor een universiteit is een belangrijke beslissing die je toekomst kan bepalen. Als je op zoek bent naar […]
Speciaal onderwijs is bedoeld voor kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben die niet volledig kunnen worden vervuld binnen het reguliere onderwijs. […]